Byrå/Skänk

Ett uppdrag åt kund. En jättefin byrå/skänk. Kunden önskar gammal stil på byrån.
 
Så här såg byrån ut när den landade hos mig.
 
 
Jag börjar med att ta av detaljer som knoppar, stägningsmagneter och dylik som ska bytas ut samt inte målas på. Det ger ett snyggare resultat att ta bort detaljer, måla och sedan sätta tillbaka dem, än att måla runt.
Jag slipar för att få en få en ruggig yta och för att få bort lacken. 
 
 
På kvistarna använder jag en kvist- och spärrgrundning. Produkten jag använde är vattenburen, spärrande och isolerande. Den är baserad på modifierad epoxyharts.
Grundningen användas på alla ytor där det finns risk för genomslag från tex. kvistar osv. Den reducerar risken för
genomslag från kvistar, gulnad panel, sot, nikotin, tusch och andra vatten- och oljelösliga färgämnen. Kvistgenomslag är dock ett naturligt fenomen som kan dyka upp efter tid trots behandling.
 
 
Jag lägger grundfärgen/isoleringsfärgen på insidan för en "gammaldags-känsla" samt spärrar samtidigt bort den gula nyansen från träslaget och kvistarna.  
 
 
Byrån får en grå underfärg som jag tänkte ska lysa igenom slutfärg. Den vita slutfärgen målar jag på med en vanlig disksvamp för att få fram en ojämn färgning och synliga "pensel" dragningar.
 
 
Då detta är en möbel som kommer att stå i en utsatt miljö och man kommer att ta på och använda den mycket, vill jag att fägen verkligen ska hålla. Två tunna lager med matt lack.
 
 
Söta porslins knoppar (från Ikea).
 
 
Gångjärnen som var svart/bruna fick också lite färg. Vit metallfärg.

 
 
 
 Byrån/skänken är klar!
 
 
Anonym
2014-09-07 @ 09:42:54

Jättefint resultat!




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

känslor&ting.blogg.se

inredning, inspiration, design och lite sömnad

RSS 2.0